Als je een huurhuis accepteert kun je dan (voorlopig) ingeschreven blijven staan bij je oude gemeente?

Onverwacht kan ik via de woningbouwvereniging een huis krijgen in een andere gemeente. Lang geleden heb ik mij hiervoor ingeschreven en op termijn wil ik ook graag verhuizen naar die gemeente. Nu woon ik bij mijn ouders en heb ik een baan in mijn huidige woonplaats. Voor die baan is het van belang dat ik ingeschreven blijf staan in deze gemeente. Voorlopig wil ik me daarom niet uitschrijven, maar ik wil wel graag het woningaanbod in de andere gemeente accepteren. Kan dit en wat zijn de consequenties? Is het bijvoorbeeld mogelijk de nieuwe huurwoning te beschouwen als vakantiewoning? Praktisch gezien zal ik de meeste tijd doorbrengen in mijn huidige woonplaats vanwege het werk. Op termijn wil ik in de nieuwe gemeente een baan zoeken en de inschrijving dan regelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat is helaas niet helemaal waar. Je bent verplicht om je binnen een bepaalde tijd in te schrijven. Tenzij je particulier gaat onderhuren en inschrijven bij de gemeente niet mogelijk is. Je vraag is al ens beantwoord, zie hieronder de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ooit meegemaakt en me gewoon niet ingeschreven. Pas na 2 jaar kwam de gemeente waar ik niet meer woonde hier achter. Ik kreeg geen boete, maar men vroeg me (vrij dwingend) om me z.s.m. in te schrijven bij mijn nieuwe gemeente.
De gok wagen is dus ook een optie.